Sivut

10.9.2017

DAY TRIP TO VIENNA, PART 1/2

wien itävalta 1 wien itävalta 18 wien itävalta 20 wien itävalta 13

Heinäkuisella viikon Eurooppa-lomallani vietin suurimman osan ajastani Bratislavassa, josta oli hyvin helppo käydä päiväreissulla naapurissa Wienissä, Itävallan pääkaupungissa. Näiden kaupunkien välillä on helppo matkustaa niin junalla kuin bussillakin. Itse valitsin matkustusmuodoksi suosikkini eli Flixbussin. Menomatkasta taisin pulittaa 5 euroa ja paluusta 9 euroa - kalliiksi päiväreissu ei siis tullut. Matkaan kaupunkien välillä kului reilu tunti.

Kuten kuvista näkyy, ensikosketukseni Wieniin oli hyvin märkä. Saapuessani kaupunkiin vettä tuli taivaalta kuin saavista kaatamalla, ja keskustassa ihmiset minä mukaanlukien säntäilivät rankkojen kuurojen alta juosten suojaan lähimpiin sisätiloihin. Itse otin turvapaikaksi myös lähimmän auki olevan oven, joka paljastui apteekin sisäänkäynniksi. Siellä sitten apoteekkareiden kanssa pyörin ensimmäiset viisitoista minuuttiani Itävallassa paossa sitä minimonsuunia, joka taivaan valloitti. 

Hetken päästä kuitenkin sade hellitti ja ilma alkoi muuttua ihan mukavaksi auringon vallottaessa yläilmat. Aloitin Wieniin tutustumisen kiertelemällä keskustan katuja ympäri ämpäri ja ihastellen arkkitehtuuria. Täytyy myöntää, että eksyin noille kaduilla useampaankin kertaan, kun kaikkien talojen nurkkaukset näyttivät niin samoilta keskenään. Se ei kuitenkaan menoa haitannut, sillä kuten arvata saattaa, olin niin niskat kipeänä hienoja rakennuksia tuijottamassa, etten edes huomannut pyöriväni ympyrää. Rakastan kaunista arkkitehtuuria! Wienin keskusta-alueella oli mielestäni hienostunut fiilis. Ympäröivät rakennukset olivat vanhan ja arvokkaan näköisiä. Toisin kuin Bratislavassa, jossa mielestäni huokui joka puolella rentous, oli Wienin ytimessä enemmän korrektimpi tunnelma. En tiedä, johtuiko se vaaleansävyisistä, korkeista kivirakennuksista vai yksinkertaisesti siitä, että sadekuurojen jälkeen kaduille ei ollut kerennyt kokoontua vielä porukkaa hengailemaan. Ydinkeskustan ulkopuolella taas alkoi näkymään vähän vihreääkin, ja tunnelmakin tuntui rennommalta.

wien itävalta 10 wien itävalta 12 wien itävalta 5

Aikani keskustan kulmia tutkittuani päätin lähteä katsomaan sitä ainoaa nähtävyyttä, jonka oikeasti halusin nähdä - yllä olevassa kuvassa olevaa Hundertwasserhausia. Kuvan nähtyä ei varmaan tarvitse kahdesti miettiä miksi, varsinkin jos on lukenut täältä mun miljoona tsiljoona kertaa mainitsemani rakkauden värikkäisiin taloihin. Hundertwasserhaus ei tässä suhteessa todellakaan ollut pettymys, sillä hullunkurisen näköinen talo oikein usutti ottamaan itsestään kuvia joka kulmasta ja tuijottelemaan pieniä yksityiskohtia. Talo sijaitsi noin parinkymmenen minuutin kävelymatkan päästä keskustasta.

Kohteessa käytyäni päätin sulkea karttasovelluksen ja suunnistaa valikoivasti toimivan suuntavaistoni kanssa takaisin keskustaan hieman eri reittejä, mitä olin tulomatkalla kävellyt. Halusin meinaan nähdä mahdollisimman paljon muutakin, kuin niitä vaaleasävyisiä pytinkejä. Ja niitä kyllä löytyikin, vaikka tähän postaukseen ei tainnutkaan värikkäitä kuvia kovin montaa valikoitua, niitä sitten lisää toisessa postauksessa. Takaisinpäin tallustellessani kulijn joen vartta pitkin nauttien vihreästä ympäristöstä ja vedestä, sekä tutkailin ulkopuolelta Haus Der Musikia. Olin liikkeellä lauantaipäivänä ja tuolloin kello alkoi olla jo sen verran paljon, ettei suurin osa kivan näköisistä paikoista ollut enää auki, valitettavasti. Halusin myös keretä viimeisiin bussiin ennen yöaikaa, joten en viitsinyt hirveän kauas lähteä seikkailemaan. Mun surullisenkuuluisalla matkustustuurillani varmasti koko liikenne olisi pysähtynyt niin, etten ikinä olisi ehtinyt viimeiseen bussiin Bratislavaa kohti, jonne vielä viimeiseksi yöksi olin suuntaamassa.

Keskustassa menin napsimaan vielä viimeiset kuvat postauksen ensimmäisessä kuvassa näkyvästä Tuomiokirkosta. Mikä siinä muuten on, että aina noita isoimpia nähtävyyksiä kunnostetaan niin, että täydellisen esteettistä kuvaa on lähes mahdoton saada? Okei, tiedän vastauksen tuohon ja tyydyn siis ottamaan kuvia rempan alla olevista nähtävyyksistä. Viimeisen Itävallassa käyttämäni tunnin aikana halusin kuitenkin ehdottomasti tehdä vielä yhden asian, ja tuon Stephansdomin juurella oleva ravintolan ulkoterassi valikoitui täydelliseksi paikaksi suunnitelmani toteuttamiseen. Nyt voin meinaan vihdoin sanoa, että oon mä juonu viinii Wienissä. Eihän tuota tilaisuutta voinut jättää käyttämättä, varsinkin kun lasi puolikuivaa valkkaria maksoi sen kolme euroa. Nyt on taas yksi rasti matkustuksen bucket listaltani rustattu!

wien itävalta 3 wien itävalta 14 wien itävalta 2

Viinilasin siemailun jälkeen hyppäsin metroon, joka kuljetti minut takaisin bussiasemalle. Puhelimen akun vedellessä aivan viimesiä laitoin viestiä Bratislavan ystävälleni, että tulossa ollaan, ja sanoin heipat Itävallalle. En todellakana nähnyt vielä kaikkea Wienistä, mutta tuolle kerralle ihan riittävästi. Mitään ei jäänyt siis hampaankoloon, mutta nähtävää jäi vielä uutta Wienin reissua varten, joka toteutetaan sitten jossain hamassa tulevaisuudessa. Voisin heittää Wienin olevan kiva viikonloppukohde, ja tykkäsin itsekin kaupungista. Lämpimämpi tunne jäi silti kyllä Bratislavasta. Jos noita kahta kaupunkia pitäisi vertailla, niin näin karkeasti heittäen sanoisin Wienin olevan modernimpi suurkaupunki ja Bratislavan pienempi mutta lämminhenkisempi symppiskaupunki. Onneksi rajanaapureiden pääkaupungit ovat niin lähellä toisiaan, että toisessa vieraillessa on helppo tsekata toinenkin kaupunki!

Mitäs te tykkäätte Wienistä, ja täsmääkö mun lavea arvioni kaupungista yhtään teidän kokemuksiinne?

26 kommenttia:

  1. Vau, onpa kauniita kuvia! Mä en tiennykään, et Wien ja Bratislava on noin lähellä toisiaan! Pitää ehdottomasti joskus käydä sitten molemmissa kerralla :) Kummassakaan ei siis oo tullut vielä käytyä - Euroopassa pelkästään on jo niiin paljon paikkoja, missä käydä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ihana kuulla, että tykkäsit kuvista! Mä olin näistä niin epävarma, että meinasin skipata Wien-postaukset kokonaan. :D Jotenkin toi tumma taivas pimentää näiden kuvien tunnelmaa, mut eipä sitä olosuhteille mitään voi. :)

      Kannattaa ehdottomasti käydä molemmissa paikoissa, nimenomaan niin, että lomailee toisessa ja tekee päiväreissun toiseen. Tai vaihtaa kaupungista toiseen puolivälissä lomaa! Välimatka on niin lyhyt ja edullinen, ja molemmat noin kivoja paikkoja, niin miksipä ei. Toi on ihan totta, että Euroopassa noita kivoja paikkoja riittää! Musta tuntu jossain vaiheessa, että oon jo käynyt läpi kaikki mielenkiintoset, mutta nyt oon koko ajan löytäny vaan lisää ja lisää Euroopan kohteita mihin pitäisi päästä. :D

      Poista
  2. Jee ihanaa Wien postaus! <3 Mä tykkäsin siis tosi paljon Wienistä :) Rakastan kaikkia kauniita rakennuksia ja tuolla niitä riitti. Kaikki palatsit olivat niin upeita ja muutenkin rakennukset tuolla :) Munkin lemppari oli tuo Hundertwasserhaus, se oli vaan niin siisti! Meillä Wienissä kävi turhankin hyvä tuuri säiden kanssa kun kokoajan oli +30 astetta, vain viimeisenä päivänä satoi vettä :/ Me oltiin tosiaan Wienissä ma-la ja yksi päivä oltiin Bratislavassa. Joka päivälle riitti paljon nähtävää ja koettavaa, esimerkiksi Schönbrunn ja Prater olivat myös mun lemppareita :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjotin tähän pitkän vastauskommentin mutta painoin väärää nappia ja se katos, damn! :D

      Mä kävinkin lukee sun blogista Wienin postaukset, te olitte kerennyt (luonnollisesti) näkemään enemmän juttuja ku minä. Mulle jäi tän reissun jälkeen kyllänen olo, että tarpeeksi näin yhdelle kertaa, mutta näköjään sinne olisi vielä toinenkin reissu paikallaan. Ehkä voitais ens kerralla vaihtaa päikseen, mä meen Wieniin yöksi ja Bratislavaan päiväreissulle ja sä toisinpäin? ;)

      Toi 30 astetta lämpöä kaupunkireissulla on kyllä jo aika tukala! Mun mielestä sellanen reilu parikytä astetta on kaupungin kiertelyyn aika ihanne. Toi sade on aina vähän tylsää... Mut ei sekään onneksi muuten hyviä kohteita ja reissuja pysty pilaamaan! :)

      Liityin muuten vihdoin sun blogiin lukijaksi! On pitäny jo kauan, mutta oon aina selannut puhelimella ja sillä en jaksa ikinä värkätä kommentteja/liittymisiä. Mut nyt on sekin homma hoidettu! :D

      Poista
  3. Kyllä oli halvat junaliput!
    Itävalta kuuluu omiin suosikkeihin, erityisesti Salzburgiin voisin vaikka muuttaa asumaan. Wieniin en ole oikein saanut samanlaista otetta. Vaikkakin kaupungissa onkin huimasti nähtävää ja koettavaa sekä ihania herkkukahviloita...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo ei ollu hinnalla pilattu! Vaikka bussilippuja siis olivatkin. :)

      Mua kiinnostaisi vierailla Itävallassa laajemminkin, oon juurikin Salzburgista ja Innsbruckista kuullut hyvää ja ne kiinnostaisi. Jotenkin tästä Wienin vierailusta jäi sellanen kutina, että noi kaksi muuta kaupunkia voisi olla enemmän mun juttu, vaikka Wienissäkin ehdottomasti halusin vierailla. Herkkukahvilat jäi mun osalta kokematta, niiden takia ainakin on hyvä syy lähteä maahan uudestaan vierailulle. ;D

      Poista
  4. Aivan upeita kuvia! Pitäs iteki Wienissä käydä vähän pidempi reissu, kun viimeks oltii vaa sukuloimassa tosi pikapuoliin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Ja mä kun tosiaan melkein jätin koko postauksen julkasematta näiden kuvien takia. :D

      Käy ihmeessä! Mä haluan myös käydä tuolla vielä uudestaan näin hetken makustelun jälkeen, luulen että mulle riittäisi vaikka pari päivää kohteessa. Wien on kyllä kiva paikka ja vaikkei ihan mun top5-listalle asti yltänyt niin ehdottomasti käymisen arvoinen. :)

      Poista
  5. Wien on kiva kaupunkikohde! Mekin kävimme toissavuotisella Wienin "kertausreissullamme" Hundertwasserhausia katsomassa - ihan tarkoituksella, sillä meille uutena kohteena Wienissä halusimme ehdottomasti nähdä sen.
    Tuolla seudulla käy kyllä näppärästi naapurikaupungissakin retkellä, me taas kävimme puolestamme Bratislavassa junalla aikoinaan Budapestistä käsin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hundertwasserhaus oli kyllä näkemisen arvoinen, vaikka siinä ei julkisivun tuijottelua kummempaa oikeen voinutkaan tehdä. Mutta erilainen nähtävyys kerrankin! Mä en tuota teidän katsastamaa KunstHausWieniä huomannut ollenkaan jostain syystä. Tollanen kertausreissu Wieniin olisi varmaan mullakin ihan paikallaan vaikkapa muutaman vuoden päästä, kun paljon jäi vielä näkemättä.

      Näppärästi todellakin, katsoin itsekin Budapestissä käynnin mahdollisuutta mutta itseasiassa lähdinkin Bratislavasta käymään seuraavaksi Brnossa, kun ekaksi mainitussa kohteessa olen jo käynyt. Mutta helppoa oli käydä Tsekkienkin puolella, kiva kun pääsee edullisesti ja suht nopeasti useempaan maahan yhdellä reissulla!

      Poista
  6. Mä kävin lomamatkalla äidin kanssa Wienissä ja Bratislavassa aika lailla tasan vuosi sitten, ja ilma oli ihan yhtä harmaa ja sateinen :D Itse olen enemmän itäisempien ja edullisten maiden ystävä, joten Bratislava iskee, mutta äiti taas tykkäsi enemmän siistimmästä ja modernimmasta Wienistä. Onneksi molemmissa pääsee käymään niin helposti ja halvalla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onkohan toi ilma sitten joku Wienin tavaramerkki kun useimmilla käynyt samanlainen tuuri sään kanssa Wienissä, haha. :D Mä oon myös ihastunut tohon itäiseen puoleen enemmän! Bratislava nousi siis näistäkin mun suosikiksi. Wienissä ei tosiaan ollut mitään vikaa, mutta Bratislavassa toi lämmin tunnelma miellytti mua enemmän. Mutta totta, eipähän tarvii valita noista kahdesta kun molemmissa on helppo käydä kerralla!

      Poista
  7. Näyttää ja kuulostaa kivalta paikalta! En ookkaan itse koskaan käynyt, mutta täytyykin ottaa se reissuhaavelistalle :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sitä se olikin! Listalle vaan, tuskinpa Wieniin joudut pettymään! Ja muista käydä samalla Bratislavassa, se paikka kyllä juurtui mun sydämeen ainakin. <3

      Poista
  8. Oi että, olen haaveillut Wienistä nyt jo pidemmän aikaa! Eipä olisi huono idea itsekin yhdistää Bratislavan reissu samaan syssyyn kun Flixbussilla kerran pääsee noin halvalla. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sinne vaan! Ja kehotan kyllä vakaasti lisäämään Bratislavassa käynnin mukaan suunnitelmaan, siinä on kaksi kärpästä ja kivaa kaupunkia yhdellä iskulla, ja tosiaan noin helposti ja edullisesti järjestettynä. Tuolla alueella tosiaan muutenkin pääsee liikkumaan maasta toiseen aika näppärästi, joten ainekin tälle ahneelle matkustajasielulle ihan unelmapaikka matkustaa, varsinkin kun kohteetkin on kivoja. :D

      Poista
  9. Ihania kuvia ja niin ihana postaus! oon ite käynyt v. 2013 viennassa ;) Tosi kiva nähdä tämmösiä kuvia tutusta paikasta ! :)

    ~ Finnlandsnorsk // #TB Vienna 2013

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi vitsit, kiitos! :) Sun käynnistä onkin hieman jo aikaa, mutta onpas ollu kivan näköstä siellä syksyllä! Vähän kivemman ehkä kun mun osumalla vesisadekelillä. :D Mä tykkään muuten kanssa lukee muiden postauksia kuvineen ja kertomuksineen paikoista, jossa oon ite ollut - pääsee vähän niin kuin uudestaan fiilistelemään myös omaa reissuaan. :)

      Poista
  10. Kivasti olet ehtinyt kahlata kaupunkia läpi lyhyessä ajassa! Me tehtiin reissu Wieniin elokuussa ja myös sateisissa merkeissä tutustuttiin kaupunkiin, osittain samoilla huudeilla ollaan menty. Täältä löytyvät meidän käyntikohteet: http://blog.netammelat.fi/2017/08/24-tuntia-wienissa.html
    Mä oon juonut kuohuviiniä Wienissä, lasketaanko se :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, vajaa vuorokaudessa pääsi näkemään yllättävän paljon ilman minuuttiaikataulua ja tarkkoja suunnitelmiakin! Teidän reissu näyttää ihanalta, kävin lukemassa heti postauksen! Varsinkin noi maisemat tuolta kattobaarista (oletan että on sieltä toi yläilmoista otettu kuva, missä näkyy kirkko keskellä), harmi että sisäänpääsy lopulta sinne evättiin. Ens kerralla sitten!

      Ja onhan se kuohuviinikin viiniä, etköhän säkin nyt ton laulun kriteerit täytä. ;)

      Poista
  11. Wien on aivan ihana kaupunki, mutta selvästi tunnelma muuttuu sielläkin varsin harmaaksi vesisateen sattuessa. Meidän visiitille osui viime vuonna pelkkää aurinkoa, ja rakastuin Wieniin aivan täysin. <3 Siitäkin se on hyvä paikka, että päivässäkin ehtii paljon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep aika harmaalta näytti, valitettavasti. Toivon, että mullekin osuu aurinko joskus tulevaisuudessa uudelle Wienin reissulle! Näkisi kaupungin vähän eri valossa. :) Toi on kyllä totta, mä kerkesin päivässä nähdä mun mielestä riittävästi, vaikka en kieltäydy uudestakaan päiväreissusta.

      Poista
  12. Oi, mä en ookkaan päässyt Wieniin vielä käymään, mutta listalla on! Ihan jo viinien ja klassisen musiikin puolesta kiinnostaa! Sijaintinsa puolesta olis aivan täydellinen, me nimittäin harrastetaan aika paljon tällaisia yhdistelmämatkoja :D

    https://seikkailija-dora.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Wien kuuluu kyllä Eurooppa-seikkailijoiden listalle! Ja yhdistelmämatkat on mun mielestä ihan parhaita myös. Oikeastaan aina, kun suunnittelen reissua kohteeseen x, niin selvittelen mihin lähellä oleviin maihin/kaupunkeihin pääsisi kätevästi samalla reissulla piipahtamaan. :D Kuten todettu, niin Wien ja Bratislava on todella helppoja yhdistää samaan reissuun, eli suositukset täältä seuraavaksi matkaksi!

      Poista
  13. Tutun näköisiä paikkoja! Itsekin kävin keväällä Wienissä. Oli kyllä hieno kaupunki! Nämä kuvatkin ovat upeita.

    https://kristiinaino.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  14. Siis aivan älyttömän kauniita kuvia! Vau! - People Believe

    VastaaPoista

Kommentoi postausta! Vastaan kaikkiin kommentteihin, myös vanhoihin postauksiin tulleisiin. Kiitos viestistäsi! :)